På den här sidan beskriver vi hur projektet utvecklats över tiden. Vi redovisar också de planer vi för närvarande arbetar med. Det blir med hjälp av bilder, filmer och korta texter. Undrar du över något är du välkommen kontakta oss via e-post eller telefon.
OBS! Beskrivningen är gjord så att årets sista händelser kommer först och händelser under årets första månader kommer sist.
Nedan hittar du de händelser vid skolan jag dokumenterade under åren 2017 och 2016. /Torbjörn
De löpande driftkostnaderna har under året uppgått till ca 13000 kronor/månad.
Idag har skolan ca 120 elever. Det finns 4 engelskalärare, 1 datalärare, 1 sömnadslärare, 1 kokerska och 1 manager (d v s rektor och huvudansvarig är Chanra). Eleverna får frukost 6 dagar/vecka. Avgift för el och vatten. Härutöver tillkommer utgifter för förbrukningsmaterial och underhåll.
All administration sköts av den ideella föreningen
”Skolprojekt Kambodja”. Vi har koll på
varje krona. Inga pengar förs över från vårt bankgiro i Sverige till Chanra
utan godkännande från oss och sedan får vi återkoppling från Chanra via foton,
mail och Skype.
Undervisningen löper på helt enligy våra önskemål. Här kommer några bilder från de olika utbildningarna:
Här hälsar Chanra på hos vår lärare Chan Tou och engelskagrupp 4. Stämningen i skolan är mycket god och eleverna längtar efter lektionerna och möjligheten till ett bra jobb.
Som ni kanske ser på den här klassen i engelska nivå 2 så varierar åldern på eleverna rätt mycket. Det beror dels på att de kanske börjat på skolan i olika ålder men också att uppflyttning till grupp med högre svårighetsgrad sker först när du lärt dig det du ska i föregående nivå. Lärare är Bouly Neng.
När det gäller att lära sig engelska är det i den här gruppen eleverna börjar. Läraren heter
Kath Chanthou.
Chanra har fått en ny laptop då den gamla inte
fungerade tillfredsställande.
Under sommaren var det full fart på skolgården. Ett hårt skott knäckte avloppsröret tilol tvättstället vid toaletterna. Lagningen blev lite "Kambodjansk" men såg ut att fungera.
En lärare, Sok Ny, som undervisat från det att skolan startade har nu fått barn och ska flytta till Sydkorea. Khath Chanthou är ny lärare efter henne.
Lions i Borensberg, som Torbjörn är medlem i, har tack vare vårt skolprojekt erhållit utmärkelsen ”Lejonkronan” från Lions-Sverige. Det ansågs då (under 2016) vara det mest behjärtansvärda projektet inom Lionsrörelsen i hela Sverige.
Företaget Fronta i Linköping skänkte 55 kg oanvända träningskläder. Styrelsen för skolan har bekostat transporten till skolan. Vi fick ladda 3 stora kartonger för att skickas med båt till Sihanoukville. När Chanra delade ut kläderna,, var det många barn som ville ha, så det blev verkligen uppskattat.
Det första skolhuset, byggt 2009, behövde fräschas upp och har målats om. Att Kambodja och Sverige olika kulturer och olika syn på bästa sättet att måla om hus framgår ganska tydligt av dessa bilder. Likaså verkar killen på stegen vara något höjdrädd! Vi betonade för Chanra att det var viktigt med mögeltvätt före målningen. Om det blev så vet vi inte. Kostnaden att måla huset blev 100 USD (amerikanska dollar).
32 elever i 2 grupper får i datautbildningen lära sig att använda datorer i arbetet t.ex. i butiker, hotell eller kontor. Microsoft Word, Excel och PowerPoint ingår.
De första bilderna för året kommer via Skype och visar att sömnadsutbildningen fortfarande är intressant för eleverna.
På den här sidan beskrev vi hur projektet utvecklades under året. Vi redovisade de viktigaste händelserna. Det blev med hjälp av bilder, filmer och korta texter. Undrar du över något är du välkommen kontakta oss via e-post eller telefon.
OBS! Beskrivningen gjordes så att årets sista händelser kommer först och händelser under årets första månader kommer sist.
Undervisningen har under året pågått i oförminskad
styrka. Det innebär engelska i 5 grupper med ökad svårighetsgrad, sömnads- och
datautbildning. Totalt har skolan ca
125 elever från 7 år till över 25 för vissa elever i sömnadsutbildningen. Vi
har 4 engelsklärare, 1 lärare i sömnad och 1 lärare i datakunskap. Vår kokerska
sköter frukosten till eleverna 6 dagar i veckan och samman-hållande är vår
manager Sok Chanra.
Här kommer några bilder från julfesten. Apsaradans, mycket publik, danser, teater, några sjuka/fattiga äldre som får lite extra att förgylla julen med. Alla elever får äta sig mätta och får också en julklapp.
Tack vare dataprogrammet Skype kunde vi i Sverige koppla upp oss med Chanras dator i Sihanokville, som användes för att filma festen. Vi kunde alltså vara med i direktsändning! Jag, Torbjörn, filmade sedan från min dator, gjorde om filmen för sändning via YouTube. Du kan se en liten stund av filmen om du klickar på den vita pilen på bilden till vänster.
Det du ser är bl.a. både äldre och yngre elever som uppträder med dans från scenen. Vare jul skänker vi ett paket med lite extra till ett antal fattiga och/eller sjuka som bor nära skolan. Eleverna får också något extra gott att äta. I år blev det kycklingklubba.
I år kunde vi, Gunilla och Torbjörn, inte bara se den slutliga uppvisningen utan också elevernas träning med hjälp av en danslärare.
Filmen visar läraren Mr Bunny dels vid undervisning av engelska i grupp 4, den näst högsta svårighetsgraden, och dels i grupp 5. På slutet samtalar Gunilla och Torbjörn med Mr Bunny om vädret i Sverige och hans syfte med erfarenheter av undervisningen.
Bilderna är fotade av Torbjörn från en direktsändning via Skype. Därför den relativt dåliga kvaliteten.
Vi gör ett besök hos Vaesna och hennes sömnadselever. Stolt visar de upp lite av vad de kan åstadkomma. Kläder till Apsaradans. Imponerande eller hur?
Några blder från engelska grupp 2 när eleverna får sin nya lärobok Headway. Vi kan i Sverige följa utdelningen i realtid via datorprogrammet Skype. Bilderna är foton av datorskärmen. Därför den mindre goda kvaliteten.
Bildserien nedan har Chanra fotograferat då det nya köket byggdes. Sista bilden visar hur fint det nya köket blev. Kostnaden för "Skolprojekt Kambodja" blev 1800 USD (Amerikanska dolllar).
Kokerskan Khemara har hittills lagat frukost till skolbarnen i ett skjul med mycket dålig arbetsmiljö. Efter en del diskussioner fick Chanra klartecken att få hälp att bygga ett modernt kök. Här ser du en bild från det gamla köket där Khemara t.ex. kokar ris över glödande kol.
Vi, styrgruppen för "Skolprojekt Kambodja", är mycket tacksamma över det fantastiska stöd skolan fått från Bo och Carina. Se mera under maj 2015 nedan. Vid ytterligare ett besök på skolan fick vi bl.a. hjälp med finansiering och montering av nya bättre belysningar i klassrummen.
Sok Ny, som har engelska för de yngsta eleverna, födde en dotter i början av 2016 . Sok Ny och hennes make har beslutat att flytta till Sydkorea. Hon slutar därför hos oss. Hon har gjort ett mycket bra jobb i vår skola och vi önskar henne lycka till med ett litet bidrag till familjens eknomi.
Vi försöker hela tiden hålla skolan i bra skick. Nu var det dags att byta dörrar i det skolhus vi byggde 2018.
Att få nya läroböcker är alltid ett speciellt tillfälle. Ofta får vi i Sverige följa utdelningen via Skype. Här är det läraren Chan Tou´s elever i grupp 3 som får den nya läroboken Headway nivå 3.
Det är tack vare bidrag till skolan vi får från generösa människor, organisationer och företag som vi kan förse eleverna med bra läromedel. I februari var dags för "nybörjarna" i engelska att få boken Super Kids för sin engelskaundervisning.
Vi har nu anställt Chan Tou. Hon får ansvaret för engelska grupp 3. 2007 tog hon examen i teologi på Life University i Sihanoukville.
2016 började med en riktigt omskakande händelse. Kokerskan på skolan Khemara, tilllika Chanras fru, hade vid flera tillfällen sökt sjukvård i hemstaden Sihanoukville. Blev dock bara sämre. Till slut återstod bara en sista utväg - söka mer kvalifiserad sjukvård i huvudstaden Phnom Penh, 25 mil bort. Khemara hade tur. Sjukhuset konstaterade brusten blindtarm. Akut operation som lyckades och räddade hennes liv. 17 dagar på sjukhus och efterföljande rehabilitering på hemmaplan!
I Kambodja får du inte vård om du inte kan visa, med pengar i handen, att du kan betala för vården. Chanra och hans familj har inte den möjligheten. Så Gunilla och Torbjörn har betalat deras vård av privata pengar. Skolans medel har inte belastats. De är avsedda för utbildning