På den här sidan kommer vi att beskriva hur projektet utvecklats över tiden. Vi kommer också att redovisa de planer vi för närvarande arbetar med. Det blir med hjälp av bilder, filmer och korta texter. Undrar du över något är du välkommen kontakta oss via e-post eller telefon.
OBS! Beskrivningen är gjord så att de senaste händelserna kommer först och de äldre allt längre bak.
2021
Utbildningen i hur man kan arbeta och utnyttja datorer är mycket populär. Vi har 8 laptops för eleverna på skolan. Vid vissa av datorerna jobbar eleverna 2 och 2.
Bra lektionsmaterial är viktigt. Dels har vi en datakanon som används när läreren Khun Sopha skall visa hela klassen. Dels har Khun Sopha sammanställt en speciellt anpasad lärobok för vår utbildning.
Nu var det dags för den här gruppen att få var sin bok.
Nu serverar vi frukost till eleverna igen! Verkligen uppskattat!
På bilderna ser du hur vår kokerska Khemara dels lagar maten på den nya gasspisen och sedan lägger upp mat till varje elev. De nya "tallrikarna" har flera fack för måltidens olika delar.
Nu kan eleverna sitta inomhus och ha bord och stol. Tidigare fick de sitta på en presenning på marken.
Chanra har skickat några bilder på när gasolplattorna levereeras och kopplas in av en service tekniker. Naturligtvis vill Khemara testa spisen direkt. Hoppas hon tycker att matlagningen underlättas av att ha värmeplattorna nära servieringslokalen och diskbänken.
Vi renoveringen av skolan hösten 2020 byggdes den tidigare matplatsen in med väggar och nytt tak. Förutom att barnen kan sitta mera skyddade vid måltiderna, blev rummet en bra lektionssal. Dessutom installerades en diskplats med rinnande vatten, där man smidigt kan diska efter måltiderna.
Tidigare har tillagning av maten och diskning skett i Chanras och Khemaras hem ca 400 m från matrummet. För smidigare mathantering har vi kommit överens om att skapa plats för två gasolplattor i det nya rummet.
Chanra tog på sig jobbet att mura upp platsen för gasoltub och plattor.
Efter genomgång med kvår kokerska Khemara och klartecken från Torbjörn i Sverige besöker Chanra ett ental butiker för att göra bästa möjliga inköp. På bilderna ser du bl.a. 50 nya skålar och"tallrikar" med olika fack för maten. Chanra väljer tallrikar i plåt för att de skall hålla länge.
Matskedar, förskärare, grytor, kastruller, stekpannor, skärbrädor plastlådor, rengöringsmedel mm mm. behövs också.
Det blir naturligtvis en hel del extra, men nödvändiga, kostnader. Om någon av våra sonsorer vill lägga en extra slant till inköpen är vi tacksamma.
Glädjen att få frukost igen var stor! Som du ser skickade barnen och Khath Channthou hjärtan med tack till sponsorerna i Sverige!
Den nyrenoverande skolan ger en fin studiemiljö för eleverna. Chanra skickar årets första, korta videofilmer från de olika klasserna. Före varje klass är ett foto på aktuell lärare inlagt. Det är för engelska Khath Channthou, Soeung Sambath, Bunny och Sambath. Khun Sopha undervisar i arbete med datorer.
Med datakunskaper i ryggen har eleverna möjlighet att få bra betalda jobb i administration, affärer, hotell m.fl. områden där modern teknik används allt mer.
Eleverna strömmade till skolan! Lärare Sambath kollade elevernas kroppstemperatur. Därefter sprayade läraren Kath Channtjou elevernas händer med handsprit. Munskydd fanns också på plats för de som inte hade med sig.
2020
Vi är framme vid en av skolårets verkliga höjdpunkter! "The Christmas Celebration" - skolans julfirande! Trots att 2020 varit ett år olikt alla vi tidigare upplevt - jag tänker på pandemin Covid-19 - så sprudlar eleverna av glädje inför festen.
Skolan är stängd. Barnen får inte sjunga, spela teater eller leka lekar som brukar vara så uppskattade. Coronan sätter stopp.
Men manager Chanra, kokerska Khemara och lärarna har ändå planerat och ställt i ordning en riktig festmåltid. Alla skall få sig ett riktigt skrovmål!
Klicka gärna på bilderna och videofilmerna så kan du se dem i större format.
Här är det inga halvfabrikat. Här lagas maten från grunden. Kycklingarna styckas, paneras och friteras på skolgården vid den nya köksdelen, som kom till vid renoveringen. Förutom en del föräldrar och vänner är lärarna Khun Sopha, Soeung Sambath och Khath Channthou engagerade.
Vår manager på skolan, Sok Chanra, är mycket engagerad i barnen och gör "allt" för att de ska ha det så bra som möjligt. Skolan är, som han säger, "Mitt liv"!
Nu är skolan stängd. Chanra träffar ändå eleverna varje dag. Pratar med dem. Ordnar någon liten aktivitet på ca 30 minuter. Allt för att de skall känna att skolan bryr sig om dem. T.ex. ordnar han lite gymnastik och motion som du kan se på videon han skickat.
Efter att ha varit igång en dryg månad blev vi idag tvungna att stänga skolan igen. Myndigheterna i Kambodja har beslutat detta med anledning av ökad smittspridning av Covid-19. Jämfört med nedstängningen i mars, har man nu så kallad "community outbreak", dvs smittan sprids i hela samhället, inte bara i lokala cluster. Till att börja med skall skolor, restauranger, affärer m.fl. i hålla stängda i 14 dagar.
Det är naturligtvis en stor besvikelse för oss alla, elever och personal, som är engagerade i utbildningen.
Jag, Torbjörn, har haft flera samtal med både vår manager och lärarna. Vad gäller mera i detalj? Hur påverkar det skolan? Hur kan vi lindra effekterna och hjälpa de många fattiga eleverna tills skolan får öppna igen?
I videon kan du lyssna till delar av mitt samtal med läraren Bunny. Bilden är hämtad från Internet och visar det officiella antalet fall i Kambodja. Enligt Bunny måste många få behandling på sjukhus. Tusentals kambodjaner har symtom och testar sig. Bunny ger i samtalet flera bilder av livet i Kambodja under pandemin.
Skoldagen börjar med att eleverna hälsas välkomna vid grinden till skolområdet. Manager Chanra har skickat videon. Först använder läraren Sambath en örontermometer för att kontrollera att eleverna inte har feber. Sedan får de lite handsprit på händerna innan de får gå till klassrummet.
I Coronatider möts eleverna vid entrén av lärarna
Khath Channthou och Soeung Sambath. Först kontrolleras att eleverna inte har feber. Sedan får de en skvätt handsprit för att desinficera händerna.
Eleverna är glada för varje skoldag och köar ivrigt för att få komma igång. En del skojar också med lärarna. Som i videon när flickan i gult som hoppar in i kön fast än hon redan kollat temperaturen.
Även datautbildningen börjar samla sina elever inför återstarten. Eleverna får lära sig hur man arbetar med programvaror som Microsoft Word, Excel, och PowerPoint. De får också hämta svar på frågor och lösa uppgifter genom att söka på Internet. Utbildningen är mycket uppskattad. Med den i ryggen får eleverna större möjligheter att få bra arbeten med lön som de kan försörja sig på.
För att skapa så bra miljö som möjligt i klassrummen önskade både lärare och manager Chanra få möjlighet att installera fläktar. Som företrädare för "Skolprojekt Kambodja" är jag, Torbjörn, ansvarig för skolans finansiering och att våra givares gåvor hanteras rätt. Jag bedömde behovet av fläktar som viktigt och kunde omedelbart skicka 480 USD (ca 4500:-) för inköp och installation av 9 fläktar. Som sponsor till skolan kan du alltid få beskrivet vad dina pengar används till.
Sambath har tidigare varit elev vid vår sola. Efter att ha gått färdigt har Sambath läst en del kurser på universitet. Innan Covid-19 jobbade han som taxichaufför med egen bil. I huvudsak skjutsade han turister i Sihanoukville, men även till och från Phnom Penh. Covid-19 har gjort att Kambodja i princip har stänkt sina gränser mot omvärlden. Därmed försvann Sambaths kundkrets.
Att vår skola är populär och eftertraktad av både elever och föräldrar får vi många bevis för när vi börjar öppna igen. Frågorna är många till manager Chanra och kontakterna mellan honom och Torbjörn i Sverige sker flera gånger dagligen. Vi diskuterar utrustning i skolan, t.ex. behov av fläktar i klassrummen och hur vi skall komma igång med utbildning för nybörjarna igen. För närvarande saknar vi lärare för de yngsta. Nedan är ett par korta videos från samtalen mellan Chanra och mig, Torbjörn.
I den första berättar Chanra att skolan har gott rykte bl.a. för att vi i början av pandemin Covid-19 inte lämnade barnen i sticket utan såg till att de fattigaste familjerna fick ris, nudlar och en liten summa pengar, så att de kunde laga lite mat. Dessutom har vi tydliga planer för hur utbildningen skall bedrivas.
I den andra videon framgår att föräldrarna "jagar" Chanra med frågor - "När öppnar ni för de yngsta eleverna?" Chanra förklarar, att han först måste få klartecken från Sverige, att det finns pengar till lärarlönen. Sedan skall han också hitta en bra lärare, som vill jobba på skolan. Dessutom måste vi naturligtvis också köpa en WhiteBoard till klassrummet, som också fungerar som frukostrum.
Engelskläraren Soeung Sambath och kokerskan Khemara kontrollerar temperatur, delar ut munskydd och spritar händerna på elever när de kommer till skolan.
Chanra spritar händerna på elev, delar ut munskydd och informerar om reglerna i skolan under Covid-19. Soeung Sambath mäter temperaturen på elev.
Nedan är två videofilmer från första dagen skolan fick öppnas efter pandemin Covid-19. Lyssna på entusiasmen bland eleverna! Lärare är Khath Channthou.
Eleverna kommer att mötas av en nyrenoverad, mycket fin, skola. Våra sponsorers pengar tillsammans med hårt och engagerat arbete av vår personal på plats har gjort detta möjligt.
Nu återstår bara uppsättning av ny skylt över ingången till skolan.
Skolan har högt anseende i Sianoukville. Bra utbildning. Gratis för fattiga elever. Ekonomiskt stöd från privatpersoner, organisationer och företag i Sverige samt ordning och reda i ekonomin är grundbultar i "Skolprojekt Kanbodja".
Ytan på skolgården är relativt sönderkörd efter renoveringsarbetet. För att få en jämn och stabil yta lägger vi på cement. Dessutom slipper vi en hel del sand på golven inne.
Chanra har skickat film och bilder.
Notera! På filmen syns en kort sekvens med en dam som går förbi med en kärra rostade snäckor. En typisk bild från Kambodja. Snäckorna säljs på många ställen.
Senaste månaderna har de också fått stå ute under tiden skolan renoverades. Många av bänkarna måste därför renoveras. 2020-10-25 skickad manager Chanra filmer och bilder på lärarna närde arbetar med att göra bänkarna i ordning.
På videon och närmaste bilderna det engelsklärarna Bunny och Soeung Sambath som renoverar bänkar.
Nedan ser du hur skolan hämtar WhiteBoard´s och städutrustning i affären.
Videon är från ett samtal med läraren Bunny om skolorna i Kambodja. Myndigheterna har angivit 3 steg för utvecklingen av Covid-19 i Kambodja. I steg 3 får skolorna öppna igen. Bedömningen är att man nu är i steg 2. Likaså är prognosen att steg 3, dvs undervisningen kan påbörjas igen, uppnås om ca 2 månader.
Vem vill hjälpa oss med 3 nya WhiteBoards och städmaterial?
Manager Chanra har pekat på behov av viss ny utrustning i skolan. Det gäller bl.a. WhiteBoards (400:-/st) och städmaterial (600:-). Då bidragen till skolan minskat senaste tiden, som jag skrivit om tidigare, är varje krona i dagsläget extra värdefull.
Chanra tog med mig, Torbjörn, på en besiktningsrunda i skolan. Skolsalarna som fått nymålade väggar, innertak och ny belysning fick "väl godkänt". Däremot krävdes ommålning av en vägg i det kombinerade måltidsrummet och lektionssalen för de yngsta eleverna. Hantverkarna hade slutat. Pengarna som avsatts för renoveringen började ta slut. Alltså fick Chanra själv hoppa in och måla väggen. Resultatet blev bra och Chanra trött.
Lärarna har börjat städa upp på skolområdet.
Skolgård och lokaler måste snyggas upp inför kommande skolstart, som vi hoppas inte ligger för långt bort i tiden. Mr Bunny öser upp i skottkärran som körs av Soeung Sambath. I bakgrunden syns Khath Channthou och några barn.
Ovan några bilder från skolan. Först tackar lärarna för att våra sponsorer gjort det möjligt att renovera skolan. Likaså för vårt stöd i form av "permitteringslön" under tiden då skolan måste vara stängd. Sista bilden visar de nya urinoarerna på skolan.
Här kommer ytterligare några bilder från Chanra. Han är noga med att vi som sponsorer ska få bilder som visar att pengarna används till renoveringen. Det är ett stort projekt och han vill visa oss en del av allt arbete som läggs ned på skolan och som han är mycket stolt över.
Här kommer en video från ett av våra samtal. Tack vare sin mobil och Skype kan Chanra visa bilder och beskriva det som måste bestämmas. Nu gällde det finansiering av diskbänk i måltidsrummet. Jag bedömer det som motiverat att installera. Finansieringen får lösas på något sätt. Urinoarer till killarna på skolan ingår i den ursprungliga planeringen..
Renoveringen av skolan fortsätter. Nedan kan du följa arbetet via videofilmer och bilder som manager Chanra skickar via Skype och Facetime.
När du tittar på en videofilm från skolan slutar den med ett antal länkar till filmer som inte har något alls med skolan att göra. Länkarna läggs upp av YouTube och är tyvärr utan möjlighet för mig, Torbjörn, att påverka. Om du vill kan du kan se en film flera gånger. Det krävs dock lite extra "klickande" och "detektivarbete". Sättet är lite olika om du tittar på hemsidan i dator eller på mobiltelefon. Det går också att se videon i "helskärm".
Videofilmerna ovan och stillbilderna nedan visar målning av skolhuset med 2 våningar. Nu blir det snyggt och fräscht!
Genom att "klicka" på bilderna får du upp hela bilden!
Videofilmerna ovan är dels från målning inomhus av ett klassrum i skolhus 2 . Dels är det målning av fasaden på skolhus 1. Nedan finns det bilder som dels visar att skolhus 2, tvåvåningshuset, även målats på baksidan. Då krävdes byggnadsställning pga höjden. Framsidan på skolhus 2 är nästan klar. Dessutom ett par bilder är från målningen av skolhus 1.
Nedan kan du se när grinden kapas. Grinden har kommit på plats och gjutningen nästan klar. Slutligen en bild på regelverket till innertaket.
Videofilmerna visar dels leverans av byggnadsmaterial och dels arbetet med att bygga upp de väggar som varit länge efterlängtade i den kombinerade "matsalen" och klassrum. Så materialet används direkt i bygget.
Nedanför syns den nya snygga muren mot gatan och en byggare, som lägger sista handen vid målningen av en grindstolpe vid ingången.
Renoveringen rullar på! Jag, Torbjörn, och Chanra har nästan daglig kontakt via SMS, Skype, FaceTime eller telefon. Chanra matar mig med bilder, som jag lägger upp på vår hemsida. Nedan är ett axplock som i stora drag visar vad som görs.
Den gamla muren med "Gunnebostängsel" ovanpå är borta. Nu läggs grunden för den nya muren mellan skolgården och gatan. Murbruket blandas för hand. Armeringsjärn för stolpar byggs upp. Vår manager Chanra har "koll" på arbetet, som du kan se på sista bilden ovan.
Chanra har filmat och skickat via Skype.
Videofilmen visar hur byggjobbarna bygger upp muren med hjälp av tegelsten och bruk. De rappar både mur och och stolpar. Mellan stolparna skall sedan porten till skolområdet placeras.
På dator kan du klicka på den lilla ruta vid "YouTube" för att se filmen i stort format. I mobilen kan också bilden förstoras.
Den som är snabb kan se ett blått rör till vänster om killen som rappar muren. Det är vattenledningen med vattenmätare in till skolan. För vatten och el betalar vi 40 USD (amerikanska dollar) per månad.
Videon är en sammanställning av korta filmer från rappning av blå 2-våningshuset och arbete på det gula skolhuset.
Från vänster till höger: Mr Bunny, Khun Sopha, Soeung Sambath och Khath Channthou. Att det står "from Gunilla Borg Andersson" beror på det namn vi använt sedan starten 2008 vid överföringar via Western Union. Pengarna kommer från de sponsorer vi har i den ideella föreningen "Skolprojekt Kambodja".
Ovan har jag löpande redovisat åtgärder under perioden 22 tom 29 agusti 2020 vid renoveringen av skolan.
Vill du se fortsättningen i datumordning får du "hoppa" tillbaka till tiden efter 29 augusti.
Renoveringen har kommit igång med full fart. Vädret är fn bra i Sihanoukville. Därför jobbar man på utomhus så fort man hinner. Chanra skickar bilder så att vi kan följa arbetet vid skolan.
Vår manager Chanra ringer och berättar att renoveringsarbetena på skolan nu har kommit igång. Då Kambodja har regnperiod får man anpassa arbetena efter vädret. För dagen är det uppehåll. Tack vare dataprogrammet Skype kan jag, Torbjörn, filma i "direktsändning" när ett antal byggare börjar riva trasigt nät och trasiga murar runt skolan. Chanra berättar också hur han planerar olika åtgärder. Stillbilderna har Chanra fotat och skickat.
När du tittar på videon kan de klicka på rutan till höger om YouTube om du vill se på filmen i större format. Bilderna blir också större om du klickar på dem.
Skolgården gränsar på ena sidan mot en gata med lokal trafik. Till höger på första bilden ovan. Skolan har tidigare fått tillsägelse att "flytta in" muren ca 50 cm för att göra gatan bredare och bättre framkomlig för trafik. Då mur och staket också är slitna och trasiga blir första åtgärden, att riva muren och staketet och ersätta dem med ny mur på "rätt" ställe. Arbetet kräver både slägga och slagborrmaskin.
Ett tack till alla skolans sponsorer som gör det möjligt att ge personalen "permitteringslön" så länge skolorna i Kambodja är stängda pga Covid-19. Från vänster till höger står Khath Channthou med sin son, Mr Bunny, Khun Sopha och Soeung Sambath. De tackar också för att vi betalat abonnemang på Internet för ett år framåt.
En av skolans sponsorer undrade om inte SIDA skulle kunna bidra till vårt arbete med skolan i Sihanoukville? En idé väl värd att pröva! Jag, Torbjörn, ringde SIDA i Stockholm. Fick e-postadressen till deras kontaktperson i huvudstaden Phnom Penh. Nedan ser du vad jag skrev och svaret från SIDA.
200713
Hej!
Fick ditt namn och e-postadress av en medarbetare vid SIDA i Stockholm. Han informerade om att du arbetar från Phnom Penh och har arbetat med utbildningsfrågor sedan lång tid.
Jag ringde SIDA med anledning av att jag är ordf i den ideella föreningen " Skolprojekt Kambodja". Vi driver sedan 2008 en liten skola för fattiga barn och ungdomar i Sihanoukville Kambodja. Via vår hemsida www.kambodja.sm2.se kan du få en uppfattning om skolans arbete.
Om jag förstått rätt så har Sverige dragit ner på generellt stöd till Kambodja men är öppet för stöd till mindre, lokala projekt. Vi skall nu påbörja ett lite större renoveringsarbete på skolan och är i behov av extra stöd från våra vanliga privata sponsorer. En av dessa väckte frågan om SIDA skulle kunna bidra.
Min fråga är därför om detta är möjligt och under vilka förutsättningar detta i så fall skulle ske?
MVH
Torbjörn Andersson
Ordf
Skolprojekt Kambodja
+46701-75 44 48
2020-07-14
Hej Torbjörn
Det stämmer att Sida har bistått utbildningsutveckling i Kambodja under en längre tid och att jag har varit ansvarig för det under ett antal år.
Det stämmer också att den svenska regeringen bestämde den 11 juni i år att fasa ut delar av biståndet till Kambodja och fokusera enbart på insatser som stödjer områdena mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer. Den tolkning som Utrikesdepartementet samt Sida gör är att utbildning inte ryms under dessa områden. Tyvärr betyder det att vårt utbildningsbistånd fasas ut och avslutas nästa år.
Så vi kan tyvärr inte bistå ert projekt.
Med vänlig hälsning
Magnus Saemundsson
First Secretary – Education
Phnom Penh, Cambodia
Mobile +855 16 755 655
magnus.saemundsson@gov.se
Vår skola i Sihanoukville, Kambodja är stängd. Vi har inga besked om när vi får återuppta utbildningen igen.
Jag, Torbjörn, har hela tiden kontakt med vår manager Chanra via telefon, Skype eller SMS.
Den officiella statistiken över Coronapandemin i Kambodja är fortfarande låg. Antal bekräftat smittade är 141 och dödsfallen 0.
Genom "Skolprojekt Kambodja" ger vi våra 4 "permitterade" lärare, kokerska och manager varje månad 70 USD (ca 700:-) var som stöd så länge skolan måste vara stängd.
Den 5 juli hade vi ett litet samtal över Skype om läget i skolan och Sihanoukville. I videon här intill kan du se ca 2 min av vårt samtal. Lärarna är Khath Channthou,
Soeung Sambath och Khun Sopha.
Chanra har förhandlat om priset för arbetet och fått ett anbud på 2 800 USD (ca 28 000:-). Till detta kommer ca 2 000 USD (ca 20 000:-) för material. Jag har godkänt priset.
Bilderna från Chanra visar arbetet på skolgården. Lärarna är engelsklärarna Khath Channthou (orange tröja), Soeung Sambath (blå tröja) och Bunny (röd tröja). Dataläraren Khun Sopha har gul tröja. Några elever hjälpte också till.
Skolorna i Kambodja är fortfarande stängda på grund av Covid-19. Många familjer till elever i vår skola lever mycket fattigt. Vuxna och barn kan ofta inte äta sig mätta. För tredje månaden har vi därför delat ut ris, nudlar och en liten summa pengar till inköp av det som behövs för att tillaga maten.
Vår manager Chanra och hans hustru Khemara organiserar hjälpen, gör inköp och ser till att de mest behövande får mat. Vid utdelningen medverkar lärarna vid skolan.
Framför bordet med ris och nudlar står lärarna
Khath Channthou och Bunny. I röd T-shirt skymtar Khemara i vars kontor i Sihanoukville en del utdelning ägde rum. Khemara arbetar nämligen också med samhällets stöd till fattiga och utsatta kvinnor.
Den uppmärksamme ser att det står 6 maj på skylten. Det blev lite fel. Jag, Torbjörn, kunde följa aktiviteterna direkt via Skype den 6 juni.
Dagens utdelning började inne i Khemaras kontor inne i Sihanoukville. Förutom Chanra, Khemara och vår lärare Sambath längst till vänster, ses ett antal herrar från 3 olika delområden i Sihanoukville. De var intresserade att se hur hjälpen går till och veta mer om skolan och utbildningen, som finansieras av sponsorer i Sverige. De ville gärna komma på bild och fick också själva överlämna gåvorna till ett 10-tal familjer. Det var till de familjer, som bor så nära Khemaras kontor att de själva kunde hämta och bära hem.
Coronapandemin lamslår världen, men enligt Kambodjas hälsomyndighet tycks ett av Asiens fattigaste länder hittills klarat sig mirakulöst mycket bättre än många andra. Fram till den 10 april rapporteras 120 personer ha insjuknat i Covid-19 i Kambodja, att jämföra med exempelvis 2 473 i grannlandet Thailand. I Kambodjas officiella statistik anges att ingen har avlidit pga coronaviruset. Detta i en befolkning på drygt 16 miljoner.
Endast
51 av Kambodjas officiella fall av Covid-19 uppges vara kambodjaner.
Smittspårning sker och ett antal personer befinner sig i karantän. Alla skolor, museer och biografer i landet hålls stängda. Religiösa sammankomster är förbjudna. Ytterligare begränsningar kan komma att beslutas med kort varsel.
I spåren av pandemin har många restauranger i huvudstaden Phnom Penh stängt eller står med tomma bord. Få turister syns till i miljonstaden. Fattigdomen är utbredd och i marginaliserade och tätt bebodda områden utanför centrala Phnom Penh är social distansering en utmaning. Lokala handlare på marknaderna säger att det är svårt att få ihop till levebröd.
Vill du läsa mera om situationen i Kambodja finns t.ex. den här länken:
Vi vet inte när vi kan öppna vår skola igen. Jag, Torbjörn, bedömer att vi, under tiden utbildningen är stängd, bör använda insamlade medel där de gör bäst nytta för skolan. Därför fortsätter vi att dela ut mat, ris och nudlar, till de fattigaste elevernas familjer. En insats som fått stort positivt gensvar. Uppmärksammat ända upp på regeringsnivå.
Lärare och övrig personal vid skolan får också 75 USD/månad i "permitteringslön". Ovanligt i Kambodja har jag förstått. Viktigt för att ta vårt sociala ansvar, visa uppskattning för deras insatser och vara beredda att starta utbildningen igen när det blir tillåtet.
Kostnaden per månad är ungefär den samma som driftkostnaden då undervisning och frukostservering är igång.
På bilden syns manager lärarna Soeung Sambath och Khath Channthou vid bordet med ris och nudlar som vi ska dela ut. Det blir 2:a månaden vi gör det.
Nedan fins ett stort antal bilder och videos från utdelningen. De allra flesta har vår datalärare Khun Sopha tagit och skickat via Skype till oss i Sverige.
Chanra berättar stolt via Skype för Torbjörn om de lappar han tagit fram och hur de används. Vår engelsklärare Bunny är som den tar hand om lappen från de familjer som ska få mat.
Dags att dela ut ris, nudlar och en liten summa pengar att köpa sådant som behövs vid matlagningen.
Vi kan inte hjälpa alla, men ändå göra en insats för ett 40-tal familjer med barn i vår skola. Tack vare dataprogrammet Skype och mobiltelefoner kunde jag, Torbjörn, följa utdelningen i "direktsändning". Jag filmade en del och gjorde en video du kan se här bredvid.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Vid utdelningen lämnar Khemara över ett kuvert med en liten summa pengar för kompletterande inköp, då familjerna skall laga till maten. Nudlar och en säck med ris lägger de båda representanterna för stadens ledning i famnen på barnen.
Då beslöt Chanra, Khemara och lärarna att gå hem till dessa familjer och överlämna gåvorna på plats.Även här har jag, Torbjörn, filmat via Skype och gjort en video på ca 5 min.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Efter utdelningen hade vi en liten genomgång med lärarna över Skype. Lyssna gärna på hur lärarna ser på sin situation 8 maj 2020.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Coronaviruset (COVID-19) påverkar nu även Kambodja. Nedstängningen av arbetsplatser och skolor innebär att många i den fattiga befolkningen drabbas av arbetslöshet. Elever missar utbildningar. Sociala stödsystem saknas i stor utsträckning.
Föräldrar får inga pengar att köpa mat för.
I Sverige blir huvudinriktningen att undvika spridning av Coronaviruset. I Kambodja är det istället mat för dagen som för många blir den dominerande uppgiften.
Efter en hel del tankearbete tillsammans med Chanra, har vi kommit fram till att, så länge skolan måste vara stängd, använda våra sponsorers pengar till att förse så många som möjligt av skolans elever och familjer med hjälp till mat.
Nedan finns video och bilder från vad vi gjort. Vi hoppas att det också ska uppfattas positivt av våra sponsorer.
OBS! Vill du se hela bilderna och i större format klickar du bara på bilden och ökar storleken med hjälp av fingrarna!
Jag, Torbjörn, fick ett litet samtal via Skype med vår lärare Bunny. Han kunde berätta om nedstängda skolor, hur näringslivet påverkas och vilken förklaring de har om hur viruset kom in i Kambodja.Videon är på drygt 5 min. Klicka på pilen om du vill lyssna.
Nu är skolan stängd. Vi har därmed inga elever i våra utbildningar. Lärare och kokerska påverkas.
Vår manager Chanra och jag, Torbjörn, har precis påbörjat en diskussion om hur vi kan hjälpa våra elever genom den här svåra perioden. Eleverna hör ju till de fattigaste i samhället och behöver all hjälp de kan få.
En idé är att sysselsätta eleverna genom att ordna idrott utomhus. Likaså vet vi att den frukost eleverna får på skolan för många är det enda lagade målet mat under dagen. Vi kanske kan hitta ett sätt att fortsätta laga mat till eleverna.
Naturligtvis gäller att insatserna ska vara gratis för eleverna.
Allt eftersom idéerna blir mer konkreta kommer de att redovisas här på hemsidan.
Regeringen i Kambodja beslutar att alla skolor i landet skall stängas pga Coronaviruset. Det gäller fr o m 14 mars 2020.
Vi stänger vår skola "Community English school" från och med 22 mars 2020.Vi ställs inför en helt annan situation än det vanliga skolarbetet.
Grupp 3 i engelska har sedan en tid en ny lärare, Soeung Sambath. Även här finns elever med andningsskydd. Dessutom börjar en del elever utebli från lektioner pga av rädsla för Coronasjukdomen Covid-19. Märks även i bilden på eleverna i engelska grupp 4 med Bunny som lärare. Bunny ansvarar också för utbildningen i engelska för de mest avancerade eleverna i grupp 5.
Det gäller att besöka matmarknad och göra inköp. Tidigt på morgonen, ca 06.00, lagar Khemara till maten, t.ex. kokar ris,. i det kök vi byggde 2016. Sedan serveras eleverna allt eftersom de dyker upp. Här är det lite äldre elever fotograferade av Chanra 8 mars. Observera den tomma tallriken. Här lämnas inget utan eleverna äter upp det de får.
På grund av min, Torbjörns, hjärtoperation och efterföljande rehabilitering är kontakterna med skolan begränsade till de mest nödvändiga åtgärderna t.ex. överföring av löner samt pengar för mat, elektricitet och vatten från Sverige till Sihanoukville.
Chanra är van manager för skolan och tillsammans med lärarna är jag trygg att skolan sköts och drivs på bästa sätt.
2008 gjorde vi – Gunilla och Torbjörn – en 14 dagars turistresa till Kambodja, ett av de fattigaste länderna i Asien. Ett land som sakta försöker resa sig ur ruinerna efter Pol Pot och Röda Khmererna, vars regim i slutet av 1970-talet slog samhälls-systemet fullständigt i spillror och dödade 1,5 – 2 miljoner av den egna befolkningen. Inbördeskriget avslutades först 1999.
Kambodja har stort behov av utbildning till befolkningen, men saknar egna resurser. Korruptionen är starkt utbredd. Rikare och mer ”utvecklade” länder och företag utnyttjar möjligheterna att tjäna pengar genom låga löner och dåliga arbetsmiljöer.
Utbildning är avgörande för att kunna skapa en bättre livssituation. Här kände och känner vi att vi kan göra skillnad för ett antal barn och ungdomar som inte har möjligheten att betala för utbildning.
Den löpande driftkostnaden är idag ca 13 000:- per månad.
Utan sponsorer går det inte att driva skolan. Under åren har vi fått avgörande stöd från företag, privatpersoner och organisationer.
Utan sponsorer går det inte att driva skolan. Under åren har vi fått avgörande stöd från företag, privatpersoner och organisationer.
Alla elever och alla som arbetar vid skolan tycker julfesten är en av skolårets verkliga höjdpunkter. Det har blivit en tradition att också, via Skype, involvera oss som finns i Sverige.
I år blev det lite annorlunda än tidigare år. Jag, Torbjörn, drabbades av hjärtstopp under slalomåkning i Tandådalen, Sälen. Tack vare enastående insatser från personal som arbetade i skidanläggningen, andra skidåkare och sjukvården räddades jag tillbaka till livet.
Julfesten fick dock gå av stapeln utan min medverkan. Bilderna nedan har jag fått från Chanra i efterhand.
I maj önskade Chanra ordna en liten fest på skolan till uppmuntran av alla elever satsade på att utbilda sig extra utöver standardutbildningarna i Kambodja. Han önskar bidrag på 250 USD, vilket jag godkänner.
Arbetet i skolan flyter på. Veckorna går fort. Varje månad registrerar jag, Torbjörn, de bidrag som kommer in på skolprojektets bankgiro, 837-7566. Omkring den 27 i varje månad skickar jag över pengar till lärarnas, kokerskans och manager Sok Chanras löner. Likaså pengar, till mat, el och vatten. Ibland har Chanra och jag kommit överens om något annat t.ex. nya läroböcker, som behövs. Pengar för det bifogas också. Löner mm betalas i amerikanska dollar, USD. Våra sponsorer skänker i svenska kronor. I och med att svenska kronan kontinuerligt tappar i värde gentemot dollarn ökar kostnaden att driva skolan hela tiden.
Festen inleds med att några elever visar den för Kabodja klassiska Apsaradansen. Sedan är det dags för spontan dans och sång från de yngsta eleverna.
Vår manager Chanra ansvarar för att anställa nya lärare när någon väljer att går vidare i sin yrkeskarriär. Chanra tar då stöd av vår lärare Mr Bunny, som också arbetar i Life University i Sihanoukville och har god kännedom om vilka lärare som skulle passa i vår skola.Några elever visar stolt upp sin nya bok "Lets Go 2". Tydligen har de redan avverkat del 1. Bra jobbat!
I maj var det dags att byta ut slitna White Boards. Chanra ville också ha pengar till köpt flera fläktar för att ge lite bättre klimat i klassrummen. Vid varje investering får Chanra först säga vad han vill ha och vad det kostar. Vi bedömer och om vi säger OK skickar vi pengar. Chanra skickar sedan bilder så att vi kan se att pengarna hamnat rätt.
Årets stora händelse var att vi, Gunilla och Torbjörn, tillsammans med
ett par vänner, kunde besöka skolan i februari/mars. Det var 4 år sedan
vi var där senast. Återseendet av Chanra med familj, lärare och vissa nuvarande och tidigare elever var härligt. Mycket upplevelser blir det naturligtvis under några intensiva dagar. Här, på hemsidan, koncentrerar jag mig till att berätta lite om sådant som har med skolan och utbildningen att göra.
Bouly Neng har engelska på nivå 2. Eleverna arbetar flitigt och tycker det är roligt att få besök från Sverige, vars sponsorer bekostar deras utbildning.
I alla klasserna möts vi av glada och entusiastiska elever. Det känns att de uppskattar den möjlighet de får till att utbilda sig. Läraren i engelska nivå 3 heter Chan Tou.
Mr Bunny är vår "klippa" bland lärarna och har varit med sedan 2011. Han undervisar i engelska nivå 4 och 5. Gunilla pratar med ett par elever som är duktiga på engelska. En av tjejerna vill börja som lärare i engelska. Precis som vi önskar: Utbildning först –Sedan ett bra arbete som t.ex.lärare.
De löpande driftkostnaderna har under året uppgått till ca 13000 kronor/månad.
Idag har skolan ca 120 elever. Det finns 4 engelskalärare, 1 datalärare, 1 sömnadslärare, 1 kokerska och 1 manager (d v s rektor och huvudansvarig är Chanra). Eleverna får frukost 6 dagar/vecka. Avgift för el och vatten. Härutöver tillkommer utgifter för förbrukningsmaterial och underhåll.
All administration sköts av den ideella föreningen
”Skolprojekt Kambodja”. Vi har koll på
varje krona. Inga pengar förs över från vårt bankgiro i Sverige till Chanra
utan godkännande från oss och sedan får vi återkoppling från Chanra via foton,
mail och Skype.
Undervisningen löper på helt enligy våra önskemål. Här kommer några bilder från de olika utbildningarna:
Som ni kanske ser på den här klassen i engelska nivå 2 så varierar åldern på eleverna rätt mycket. Det beror dels på att de kanske börjat på skolan i olika ålder men också att uppflyttning till grupp med högre svårighetsgrad sker först när du lärt dig det du ska i föregående nivå. Lärare är Bouly Neng.
Företaget Fronta i Linköping skänkte 55 kg oanvända träningskläder. Styrelsen för skolan har bekostat transporten till skolan. Vi fick ladda 3 stora kartonger för att skickas med båt till Sihanoukville. När Chanra delade ut kläderna,, var det många barn som ville ha, så det blev verkligen uppskattat.
Här ser du vår sömnadslärare Vaesna på golvet tillsammans med ett par elever, som lär sig att
skära ut efter mönster. 8 elever går samtidigt i en grupp. Efter genomgången
utbildning kan eleverna t.ex. få jobb i sömnadsindustri och då med en lön de
kan försörja sig på. Som du ser finns även äldre kvinnor bland eleverna. En del av dem går bara på sömnadsutbildningen.
Det första skolhuset, byggt 2009, behövde fräschas upp och har målats om. Att Kambodja och Sverige olika kulturer och olika syn på bästa sättet att måla om hus framgår ganska tydligt av dessa bilder. Likaså verkar killen på stegen vara något höjdrädd! Vi betonade för Chanra att det var viktigt med mögeltvätt före målningen. Om det blev så vet vi inte. Kostnaden att måla huset blev 100 USD (amerikanska dollar).
Undervisningen har under året pågått i oförminskad
styrka. Det innebär engelska i 5 grupper med ökad svårighetsgrad, sömnads- och
datautbildning. Totalt har skolan ca
125 elever från 7 år till över 25 för vissa elever i sömnadsutbildningen. Vi
har 4 engelsklärare, 1 lärare i sömnad och 1 lärare i datakunskap. Vår kokerska
sköter frukosten till eleverna 6 dagar i veckan och samman-hållande är vår
manager Sok Chanra.
Tack vare dataprogrammet Skype kunde vi i Sverige koppla upp oss med Chanras dator i Sihanokville, som användes för att filma festen. Vi kunde alltså vara med i direktsändning! Jag, Torbjörn, filmade sedan från min dator, gjorde om filmen för sändning via YouTube. Du kan se en liten stund av filmen om du klickar på den vita pilen på bilden till vänster.
Det du ser är bl.a. både äldre och yngre elever som uppträder med dans från scenen. Vare jul skänker vi ett paket med lite extra till ett antal fattiga och/eller sjuka som bor nära skolan. Eleverna får också något extra gott att äta. I år blev det kycklingklubba.
I år kunde vi, Gunilla och Torbjörn, inte bara se den slutliga uppvisningen utan också elevernas träning med hjälp av en danslärare.
Filmen visar läraren Mr Bunny dels vid undervisning av engelska i grupp 4, den näst högsta svårighetsgraden, och dels i grupp 5. På slutet samtalar Gunilla och Torbjörn med Mr Bunny om vädret i Sverige och hans syfte med erfarenheter av undervisningen.
Bilderna är fotade av Torbjörn från en direktsändning via Skype. Därför den relativt dåliga kvaliteten.
Bildserien nedan har Chanra fotograferat då det nya köket byggdes. Sista bilden visar hur fint det nya köket blev. Kostnaden för "Skolprojekt Kambodja" blev 1800 USD (Amerikanska dolllar).
Vi, styrgruppen för "Skolprojekt Kambodja", är mycket tacksamma över det fantastiska stöd skolan fått från Bo och Carina. Se mera under maj 2015 nedan. Vid ytterligare ett besök på skolan fick vi bl.a. hjälp med finansiering och montering av nya bättre belysningar i klassrummen.
Sok Ny, som har engelska för de yngsta eleverna, födde en dotter i början av 2016 . Sok Ny och hennes make har beslutat att flytta till Sydkorea. Hon slutar därför hos oss. Hon har gjort ett mycket bra jobb i vår skola och vi önskar henne lycka till med ett litet bidrag till familjens eknomi.
Att få nya läroböcker är alltid ett speciellt tillfälle. Ofta får vi i Sverige följa utdelningen via Skype. Här är det läraren Chan Tou´s elever i grupp 3 som får den nya läroboken Headway nivå 3.
Det är tack vare bidrag till skolan vi får från generösa människor, organisationer och företag som vi kan förse eleverna med bra läromedel. I februari var dags för "nybörjarna" i engelska att få boken Super Kids för sin engelskaundervisning.
2016 började med en riktigt omskakande händelse. Kokerskan på skolan Khemara, tilllika Chanras fru, hade vid flera tillfällen sökt sjukvård i hemstaden Sihanoukville. Blev dock bara sämre. Till slut återstod bara en sista utväg - söka mer kvalifiserad sjukvård i huvudstaden Phnom Penh, 25 mil bort. Khemara hade tur. Sjukhuset konstaterade brusten blindtarm. Akut operation som lyckades och räddade hennes liv. 17 dagar på sjukhus och efterföljande rehabilitering på hemmaplan!
I Kambodja får du inte vård om du inte kan visa, med pengar i handen, att du kan betala för vården. Chanra och hans familj har inte den möjligheten. Så Gunilla och Torbjörn har betalat deras vård av privata pengar. Skolans medel har inte belastats. De är avsedda för utbildning
Enligt vår tradition vid skolan avslutar vi året med den länge efterlängtade julfesten. Alla vid skolan är engagerade och bidrar till en av årets höjdpunkter.
En av de elever vi intervjuade. Han är 20 år gammal och har fått jobb som kypare/vaktmästare. Arbetar mellan 08.00 och 17.00 och tjänar 80 USD per månad.
Utbildning genomförs som tidigare i 5 grupper med ökande svårighetsgrad från nybörjare till mer avancerade. Nedan är bilder från nybörjare, från 7 år och uppåt, och grupperna 2 resp 3. Speciellt för nybörjargruppen är efterfrågan
på utbildning mycket stor. Helst skulle gruppen delas i 2, men för
närvarande har vi inte pengar till ytterligare en lärarlön, ca 500:-/mån.
Som du också kan se, åldern är inte avgörande för när du får flytta upp till en mer avancerad grupp utan dina kunskaper i engelska.
Ibland ber vi vår manager Sok Chanra att filma lite från utbildningen. Dels för att kunna visa våra sponsorer att utbildningarna genomförs som vi säger. Dels tycker vi själva det är roligt att följa utbildningarna. Här en liten video från gruppen som läser den mesta avancerade engelskan i vår skola.
Juni 2015, har vi startat ett omfattande upprustnings- och förbättringsprojekt vid skolan. En ritning, framtagen i samarbete med Bo och Carina Liedberg i Singapore och Sok Chanra, ger en bild av det som ska göras.
Som i alla
projekt vid skolan började vi med att se vilka behov som fanns och prioritera
de viktigaste. Allt i samråd med vår manager Sok Chanra.
Chanra
kontaktade sedan 4 olika byggare för att kunna jämföra deras anbudspriser.
Billigast,
men också säkrast, ansåg vi alla var att anlita den byggare som tidigare byggt
skolhusen åt oss.
Projektet omfattar:
Kostnaden för hela projektet är 9900 USD dvs ca 85 000 kr, vilket vi godkänt.
Vi är därför tacksamma för alla bidrag som kan underlätta för oss att finansiera projektet!
Grus och
sten lastas av på skolgården.
Bilderna är våra kvitton på att pengarna används rätt.
Regn stoppar arbetena några dagar.
Byggarbetarna från Kampong Cham lagar sin mat över öppen eld och övernattar i skolan. Arbetet måste ske när det är ljust ute dvs mellan ca 05.00 och 18.00.28 juni - 6
juli 2015
Chanra
upptäcker att man glömt att räkna in en port till skolområdet i det totala
priset för
ombyggnationen. Inte helt olikt vad som är regel i svenska byggen!
Som alltid får Chanra förhandla med olika leverantörer. Ber om tid och
presenterar till slut ett pris som vi kan godta.
Muren
runt skolan växer! Dels blir skolområdet inhägnat och dels skyddat mot
regnvatten utifrån.
Cementen
på skolgården har knappt torkat innan fotbollsmatcherna startar. Nya mål har de
också fått!
Upprustnings- och förbättringsprojektet vid skolan ät vår största investering sedan starten av skolan 2008. Kostnaden blev 9900 USD (amerikanska dollar) dvs ca 85000 svenska kronor. Vi förberedde projektet under lång tid och tills vi samlat tillräcklig ekonomisk styrka och resultatet har blivit det vi avsett och mottagandet mcket positivt från lärare och elever.
April 2015. I Kambodja firar man sitt Khmer New Year i april. I år var det den 10:e. Då ordnar Chanra, med vårt stöd, fest med lekar och mat på skolgården.
Tack vare dataprogrammet Skype kan vi "i direktsändning" följa hela dagens nyårsfirande. Videon har jag, Torbjörn, filmat från min datorskärm, klippt och publicerat på YouTube. Kvaliteten är inte den bästa, men man kan ändå få en känsla av hur vuxna och barn tillsammans gläds åt och bidrar till en härlig fest. En fest som blivit möjlig tack vare våra sponsorer.
12 mars ordnade Borensbergs Rotaryklubb en välgörenhetskonsert med Tamptations Jazz Band. Nettot efter konserten gick till vårt "Skolprojekt Kambodja". Ett mycket välkommet bidrag speciellt nu, när vi planerar upprustning och sanering av skolområdet. Likaså har Borensberg Rotaryklubb beslutat att sponsra lönen för en av lärarna i skolan.
2015 har börjat med full fart som vi vant oss med. Glädjen att få lära sig nytt och att utveckla skolan känns från Kambodja ända till Sverige.
Tack vare våra månatliga sponsorer kan vi se fram mot vårt 7:e skolår i förvissning om att ha medel för den "grå" vardaglig, men ack så viktiga, driften.
Här ser vi några elever vid skolan som själva sytt sina dräkter och som framför klassisk Apsaradans.
Datorer är känsligare än människor för höga temperaturer! Så vi har också bidragit så att ett kylaggregat kunnat installeras i lektionssalen.
Eleverna som läser engelska är indelade i olika grupper, allt eftersom de avancerar i sin utbildning.
Vi börjar med de yngsta. De här eleverna hoppas vi kunna få in i någon av skolans övriga klassrum genom att organisera tiderna för utbildningarna på ett annat sätt. Deras lärare heter Sambath. Efter att tidigare ha varit elev på vår skola utbildar sig Sambath nu vidare på universitet i Sihanoukville.
Sok Ny är lärare för de som kommit till steg 2 i engelskan. Hon studerar också på universitet, engelska och teologi. Eleverna är mellan 7 och 16 år.
Nästa grupp består av 26 elever. Deras lärare heter Chang Vichea, är 21 år och studerar engelska på universitet. Jag, Torbjörn, filmade och pratade med några av eleverna. Det har gjort att filmen ibland "tappar fokus". Det ger ändå en liten känsla av det som är extra roligt, dvs prata med eleverna. Hela tiden slås vi av den positiva och tacksamma stämningen.
I
En viktig tradition är det julfirande i skolan vi finansierar varje år. De yngsta eleverna hade sin fest på skolgården. Inte minst viktig var den burk med läsk var och en fick. De äldre ville och fick åka till stranden och för att äta sin jullunch. De som ville fick också bada i havet, vilket för många var första gången.
Mot slutet av 2013 startade Chanra utbildning i khmer och engelska för en ny grupp 7 - 9 år gamla elever. Då utbildningen bedrivs samtidigt med övriga elever i skolan, finns inte lokaler med bord och stolar att tillgå. Vi tror dock att detta kan ordnas genom att organisera utbildningen på annat sätt.
Gunilla och jag har börjat planera en resa till skolan under början 2014. Vi bestämmer med Chanra att vi ska se hur lokalfrågan kan lösas när vi är på plats i Sihanoukville.
Förutom de månatliga driftkostnaderna får vi då och då investera i förbättringar i skolan. Här ser ni en ny White Board när den levereras från affären. Nya fläktar och lysrör fick vi hjälp med via ett par svenskar, som delar av året arbetar i Singapore. De besökte också skolan, vilket uppskattades mycket av både lärare och elever. Slutligen en bild där elever visar upp sina nya läroböcker i engelska. Då vet vi att våra sponsorers pengar kommit rätt.
Under hösten 2013 är det många barn och föräldrar som vill få utbildning i vår skola. Chanra försöker ta in så många som lokaler och lärare tillåter, men för närvarande kan inte alla som vill få plats. Det blir för många barn för att kunna bedriva en godtagbar undervisning. För att skapa möjligheter att även utnyttja skolgården för mindre grupper att sitta och arbeta har Chanra bett om stöd till bord och bänkar. Här är några bilder som visar när de nyinköpta möblerna kom och ställdes upp.
Det värmer när vi får bilder på yngre elever som fått nya blusar sydda av sina äldre kamrater som går på utbildning i sömnad. Vi hoppas naturligtvis att de i Sverige som bidrar med gåvor till vår skola villa fortsätta med sitt stöd. Utbildning är avgörande för att de här barnen skall kunna skapa sig en bättre framtid.
I den "vardagliga" driften av skolan i Sihanoukville ingår stöd till reparation av vår manager Chanras dator samt ny läroböcker till eleverna. Som vanligt begär vi uppskattning av kostnaden, sänder begärt belopp och får bilder tillbaka som bekräftelse på att pengarna använts rätt.
Under våren har också projektet med sömnadsutbildning rullat på. Eleverna har gjort fantastiska framsteg. Som ni ser på bilderna från Chanra har de bla börjat sy blusar och skjortor till sina yngsta kamrater i skolan. Lärarinnan Veasna är värd allt beröm.
I juni sponsrade vi vårt fotbollslag i en stor turnering. I gruppspelet fick de t.o.m. tampas med lag från Thailand.
Naturligtvis en stor upplevelse. Inte minst då laget för första gången gick segrande ur en match. Till slutspel räckte inte förmågan. Chanra berättade också att många från andra lag undrade vem som sponsrade laget. Som ni ser fick Lions häftig reklam. Sverige var ett okänt land för de flesta och mycket exotiskt.
Några dagar efter turneringen bjöd vi våra stolta fotbollsspelare på en rejäl "fira segern middag". På den här middagen ville de slippa det ständigt närvarande riset. Det blev sallad, kött och ägg tillagat av Chanras hustru Khamera. Mycket uppskattat!
I maj fick vi önskemål om stöd till byte av tak på det första skolhuset, byggt 2008-2009. När det regnar, vilket det kan göra häftigt under regnperioden, regnar det in på eleverna och deras material. Bilder från Chanra visade att taket var dåligt. Som ni ser här nedan bad även lärarna om hjälp för att byta ut taket. Mama och papa är vad de kallar oss, Gunilla och Torbjörn.
I maj fick vi önskemål om stöd till byte av tak på det första skolhuset, byggt 2008-2009. När det regnar, vilket det kan göra häftigt under regnperioden, regnar det in på eleverna och deras material. Bilder från Chanra visade att taket var dåligt. Som ni ser här nedan bad även lärarna om hjälp för att byta ut taket. Mama och papa är vad de kallar oss, Gunilla och Torbjörn.
Som vid alla investeringar bad vi Chanra om en kalkyl och den slutade på ca 7000:-. Vi tyckte det var rimligt och tog kontakt med Sofia Petersson vars familj varje månad bidrar med 400:- till skolan. De hade också signalerat att de kunde tänka sig hjälpa till vid större investeringar. Så taket har bekostats av Sofia Petersson med familj och hela skolan är tacksam över den generösa hjälpen.
Några bilder som visar hur taket byts ut:
I april firar khmererna Nyår i Kambodja. Vi är med och sponsrar en nyårsfest för våra elever. Det är lekar, sång, musik och extra god mat. Alltid mycket uppskattat!
Fotograf är som alltid Sok Chanra. Han är stolt att få visa sina vänner i Sverige att pengar han får alltid används till det de är avsedda för.
För närvarande (mars 2013) håller vi på att starta upp utbildning i klädsömnad för kvinnliga elever som är i åldersgruppen 18 - 24 år. Idén kom från skolan via Sok Chanra och man hade bla följande argument:
Lektion för de yngsta eleverna.
OBS! Starta videon genom att klicka på "den vita pilen". När videon är slut kan du se filmen igen genom att klicka på "citkelfiguren som avslutas med en pil".
Sommaren 2012 öppnade vi matservering, breakfast, för eleverna. Eleverna får ris, någon grönsak och lite kyckling eller fisk. Vår kokerska är damen i rött och Chanras fru Kahmera hjälper till med inköp och servering.
OBS! Starta videon genom att klicka på "den vita pilen". När videon är slut kan du se filmen igen genom att klicka på "citkelfiguren som avslutas med en pil".
Uppmuntran av eleverna är viktigt tycker lärarna i Kambodja. Därför utses ibland 5 st elever som arbetat bäst och gjort störst framsteg. De får också någon mindre present. Här har vi sponsrat inköp av nya skolväskor. Med på bilden är också ett kort på "Mama" och "Papa" (Gunilla och Torbjörn) i ett vintrigt Sverige.
I början av året tog Chanra upp behovet av skolmat. Många av eleverna kommer från hem där man ofta har brist på mat. Hungriga elever har svårare att tillgodogöra sig undervisning. Chanra presenterade en kalkyl, som vi efter en del diskussioner bedömde som godtagbar. Därför gav vi klartecken att finansiera bygget av ett litet kök och serveringsyta i anknytning till skolan. Även utrustning som behövs för att kunna laga och servera mat ingår. Arbetet startade i april och blev klart i maj, innan regnsäsongen. På bilden till vänster i nedre raden ser man både köket, första skolhuset och andra skolhuset i den lilla "undervisningsby" som håller på att växa fram,¨.
I slutet av juni började vår kokerska att laga frukost till eleverna. Hon startar upp tidigt på morgonen, då det fortfarande är mörkt ute. Ris och som här fisk, tillagas över öppen eld från grillkol i lerkärl. Eleverna får frukost tidigt på förmiddagen innan de går till undervisningen.
I september önskade vår kontaktperson Sok Chanra bidrag att köpa nya läroböcker i engelska - "Lets Go 5". Som vanligt fick Chanra presentera en kostnad. Vi accepterade och skickade över 70 USD via Western Union. Sedan kom en bild från Chanra som visar att pengarna använts till det de var avsedda för.
Under torrperioden genomfördes sedan bygget av skolhus nr 2. För kostnaden stod privata sponsorer och organisationer i Sverige med Lions Borensberg i spetsen. Nu har man tillgång till fyra klassrum och kan därmed driva undervisningen effektivare. Huset fick två våningar för att få plats på "tomten". Som vanligt försåg oss Chanra kontinuerligt med bilder, så att vi kunde se att alla pengarna användes till det de var avsedda.
I november 2011 gav vi stöd till skolan i Sihanoukville att röja upp och förbättra vägen till den gemensamma brunnen. Under regnperioden hade många barn blivit sjuka av dåligt vatten. Alla eleverna i skolan fick hjälpa till, men naturligtvis gick det åt vuxna till de tyngsta momenten.
Under året sponsrar vi nya lexikon och läroböcker, julfest och skolans första fotbollslag.
Bygget av skolan påbörjades i juli 2008. Först röjer man palmer i byn. Bryter sten. Manuellt! Kan vara svårt att läsa, men på högen med tegelsten har vår kontakt skrivit en skylt att stenen köpts för den support man fått från Gunilla Borg Andersson family in Sweden. Det visar att våra pengar hamnat rätt! Det är så vi jobbar i projektet!
I början av 2009 börjar skolan att ta form. Byggtekniken är lite annorlunda än i Sverige. Men huset blir överraskande fint med tanke på de för oss små kostnaderna. I november 2009 kom så den efterlängtade bilden med de första barnen i skolan! Fotograf är vår kontaktperson Sok Chanra.