På den här sidan kommer vi att beskriva hur projektet utvecklats under året. Vi kommer också att redovisa de planer vi arbetade efter. Det blir med hjälp av bilder, filmer och korta texter. Undrar du över något är du välkommen kontakta oss via e-post eller telefon.
OBS! Beskrivningen är gjord så att de senaste händelserna kommer först och de äldre allt längre bak.
2020
2020
Vi är framme vid en av skolårets verkliga höjdpunkter! "The Christmas Celebration" - skolans julfirande! Trots att 2020 varit ett år olikt alla vi tidigare upplevt - jag tänker på pandemin Covid-19 - så sprudlar eleverna av glädje inför festen.
Skolan är stängd. Barnen får inte sjunga, spela teater eller leka lekar som brukar vara så uppskattade. Coronan sätter stopp.
Men manager Chanra, kokerska Khemara och lärarna har ändå planerat och ställt i ordning en riktig festmåltid. Alla skall få sig ett riktigt skrovmål!
Klicka gärna på bilderna och videofilmerna så kan du se dem i större format.
Här är det inga halvfabrikat. Här lagas maten från grunden. Kycklingarna styckas, paneras och friteras på skolgården vid den nya köksdelen, som kom till vid renoveringen. Förutom en del föräldrar och vänner är lärarna Khun Sopha, Soeung Sambath och Khath Channthou engagerade.
Bilderna och filmerna har Chanra tagit och sedan skickat över dem till Borensberg via Skype.
På bilden representeras skolan av dataläraren Khun Sopha och kokerskan Khemara.
Den här mannen får sin påse av vår nya engelsklärare Sambath. Skylten hålls av Khun Sopha och engelskläraren Soeung Sambath.
Vår manager på skolan, Sok Chanra, är mycket engagerad i barnen och gör "allt" för att de ska ha det så bra som möjligt. Skolan är, som han säger, "Mitt liv"!
Nu är skolan stängd. Chanra träffar ändå eleverna varje dag. Pratar med dem. Ordnar någon liten aktivitet på ca 30 minuter. Allt för att de skall känna att skolan bryr sig om dem. T.ex. ordnar han lite gymnastik och motion som du kan se på videon han skickat.
Efter att ha varit igång en dryg månad blev vi idag tvungna att stänga skolan igen. Myndigheterna i Kambodja har beslutat detta med anledning av ökad smittspridning av Covid-19. Jämfört med nedstängningen i mars, har man nu så kallad "community outbreak", dvs smittan sprids i hela samhället, inte bara i lokala cluster. Till att börja med skall skolor, restauranger, affärer m.fl. i hålla stängda i 14 dagar.
Det är naturligtvis en stor besvikelse för oss alla, elever och personal, som är engagerade i utbildningen.
Jag, Torbjörn, har haft flera samtal med både vår manager och lärarna. Vad gäller mera i detalj? Hur påverkar det skolan? Hur kan vi lindra effekterna och hjälpa de många fattiga eleverna tills skolan får öppna igen?
I videon kan du lyssna till delar av mitt samtal med läraren Bunny. Bilden är hämtad från Internet och visar det officiella antalet fall i Kambodja. Enligt Bunny måste många få behandling på sjukhus. Tusentals kambodjaner har symtom och testar sig. Bunny ger i samtalet flera bilder av livet i Kambodja under pandemin.
Skoldagen börjar med att eleverna hälsas välkomna vid grinden till skolområdet. Manager Chanra har skickat videon. Först använder läraren Sambath en örontermometer för att kontrollera att eleverna inte har feber. Sedan får de lite handsprit på händerna innan de får gå till klassrummet.
I Coronatider möts eleverna vid entrén av lärarna
Khath Channthou och Soeung Sambath. Först kontrolleras att eleverna inte har feber. Sedan får de en skvätt handsprit för att desinficera händerna.
Eleverna är glada för varje skoldag och köar ivrigt för att få komma igång. En del skojar också med lärarna. Som i videon när flickan i gult som hoppar in i kön fast än hon redan kollat temperaturen.
Nedan ser du ett antal av eleverna med sina nya böcker, "English for children". Bilderna har Chanrat skickat via Skype..
Även datautbildningen börjar samla sina elever inför återstarten. Eleverna får lära sig hur man arbetar med programvaror som Microsoft Word, Excel, och PowerPoint. De får också hämta svar på frågor och lösa uppgifter genom att söka på Internet. Utbildningen är mycket uppskattad. Med den i ryggen får eleverna större möjligheter att få bra arbeten med lön som de kan försörja sig på.
För att skapa så bra miljö som möjligt i klassrummen önskade både lärare och manager Chanra få möjlighet att installera fläktar. Som företrädare för "Skolprojekt Kambodja" är jag, Torbjörn, ansvarig för skolans finansiering och att våra givares gåvor hanteras rätt. Jag bedömde behovet av fläktar som viktigt och kunde omedelbart skicka 480 USD (ca 4500:-) för inköp och installation av 9 fläktar. Som sponsor till skolan kan du alltid få beskrivet vad dina pengar används till.
Klicka på bilden så kan du förstora den och läsa utklippet.
Sambath har tidigare varit elev vid vår sola. Efter att ha gått färdigt har Sambath läst en del kurser på universitet. Innan Covid-19 jobbade han som taxichaufför med egen bil. I huvudsak skjutsade han turister i Sihanoukville, men även till och från Phnom Penh. Covid-19 har gjort att Kambodja i princip har stänkt sina gränser mot omvärlden. Därmed försvann Sambaths kundkrets.
Att vår skola är populär och eftertraktad av både elever och föräldrar får vi många bevis för när vi börjar öppna igen. Frågorna är många till manager Chanra och kontakterna mellan honom och Torbjörn i Sverige sker flera gånger dagligen. Vi diskuterar utrustning i skolan, t.ex. behov av fläktar i klassrummen och hur vi skall komma igång med utbildning för nybörjarna igen. För närvarande saknar vi lärare för de yngsta. Nedan är ett par korta videos från samtalen mellan Chanra och mig, Torbjörn.
I den första berättar Chanra att skolan har gott rykte bl.a. för att vi i början av pandemin Covid-19 inte lämnade barnen i sticket utan såg till att de fattigaste familjerna fick ris, nudlar och en liten summa pengar, så att de kunde laga lite mat. Dessutom har vi tydliga planer för hur utbildningen skall bedrivas.
I den andra videon framgår att föräldrarna "jagar" Chanra med frågor - "När öppnar ni för de yngsta eleverna?" Chanra förklarar, att han först måste få klartecken från Sverige, att det finns pengar till lärarlönen. Sedan skall han också hitta en bra lärare, som vill jobba på skolan. Dessutom måste vi naturligtvis också köpa en WhiteBoard till klassrummet, som också fungerar som frukostrum.
Kambodjanska myndigheterna ställer krav på skolan att tillhandahålla munskydd och handsprit. Kroppstemperaturen skall också mätas innan eleven får börja skoldagen.
Engelskläraren Soeung Sambath och kokerskan Khemara kontrollerar temperatur, delar ut munskydd och spritar händerna på elever när de kommer till skolan.
Chanra spritar händerna på elev, delar ut munskydd och informerar om reglerna i skolan under Covid-19. Soeung Sambath mäter temperaturen på elev.
Nedan är två videofilmer från första dagen skolan fick öppnas efter pandemin Covid-19. Lyssna på entusiasmen bland eleverna! Lärare är Khath Channthou.
Eleverna kommer att mötas av en nyrenoverad, mycket fin, skola. Våra sponsorers pengar tillsammans med hårt och engagerat arbete av vår personal på plats har gjort detta möjligt.
Nu återstår bara uppsättning av ny skylt över ingången till skolan.
Skolan har högt anseende i Sianoukville. Bra utbildning. Gratis för fattiga elever. Ekonomiskt stöd från privatpersoner, organisationer och företag i Sverige samt ordning och reda i ekonomin är grundbultar i "Skolprojekt Kanbodja".
Ytan på skolgården är relativt sönderkörd efter renoveringsarbetet. För att få en jämn och stabil yta lägger vi på cement. Dessutom slipper vi en hel del sand på golven inne.
Chanra har skickat film och bilder.
Notera! På filmen syns en kort sekvens med en dam som går förbi med en kärra rostade snäckor. En typisk bild från Kambodja. Snäckorna säljs på många ställen.
Senaste månaderna har de också fått stå ute under tiden skolan renoverades. Många av bänkarna måste därför renoveras. 2020-10-25 skickad manager Chanra filmer och bilder på lärarna närde arbetar med att göra bänkarna i ordning.
På videon och närmaste bilderna det engelsklärarna Bunny och Soeung Sambath som renoverar bänkar.
Khath Channthou tvättar bänkarna.
Nedan ser du hur skolan hämtar WhiteBoard´s och städutrustning i affären.
.
Videon är från ett samtal med läraren Bunny om skolorna i Kambodja. Myndigheterna har angivit 3 steg för utvecklingen av Covid-19 i Kambodja. I steg 3 får skolorna öppna igen. Bedömningen är att man nu är i steg 2. Likaså är prognosen att steg 3, dvs undervisningen kan påbörjas igen, uppnås om ca 2 månader.
Vem vill hjälpa oss med 3 nya WhiteBoards och städmaterial?
Manager Chanra har pekat på behov av viss ny utrustning i skolan. Det gäller bl.a. WhiteBoards (400:-/st) och städmaterial (600:-). Då bidragen till skolan minskat senaste tiden, som jag skrivit om tidigare, är varje krona i dagsläget extra värdefull.
Chanra tog med mig, Torbjörn, på en besiktningsrunda i skolan. Skolsalarna som fått nymålade väggar, innertak och ny belysning fick "väl godkänt". Däremot krävdes ommålning av en vägg i det kombinerade måltidsrummet och lektionssalen för de yngsta eleverna. Hantverkarna hade slutat. Pengarna som avsatts för renoveringen började ta slut. Alltså fick Chanra själv hoppa in och måla väggen. Resultatet blev bra och Chanra trött.
Lärarna har börjat städa upp på skolområdet.
Skolgård och lokaler måste snyggas upp inför kommande skolstart, som vi hoppas inte ligger för långt bort i tiden. Mr Bunny öser upp i skottkärran som körs av Soeung Sambath. I bakgrunden syns Khath Channthou och några barn.
Ovan några bilder från skolan. Först tackar lärarna för att våra sponsorer gjort det möjligt att renovera skolan. Likaså för vårt stöd i form av "permitteringslön" under tiden då skolan måste vara stängd. Sista bilden visar de nya urinoarerna på skolan.
Här kommer ytterligare några bilder från Chanra. Han är noga med att vi som sponsorer ska få bilder som visar att pengarna används till renoveringen. Det är ett stort projekt och han vill visa oss en del av allt arbete som läggs ned på skolan och som han är mycket stolt över.
lektionssalen ska få nytt tak och väggar till skydd mot regn. Gamla taket är bortrivet och på en vägg har börja muras upp.
Diskbänken fanns inte med i den ursprungliga
planeringen.
Chanra. Att kunna diska tallrikarna direkt i anslutning till matrummet underlättar arbetet.
flickor och pojkar. Ibland blir det kö. Nu utökar vi med 2 urinoarer för killarna.
Här kommer en video från ett av våra samtal. Tack vare sin mobil och Skype kan Chanra visa bilder och beskriva det som måste bestämmas. Nu gällde det finansiering av diskbänk i måltidsrummet. Jag bedömer det som motiverat att installera. Finansieringen får lösas på något sätt. Urinoarer till killarna på skolan ingår i den ursprungliga planeringen..
Renoveringen av skolan fortsätter. Nedan kan du följa arbetet via videofilmer och bilder som manager Chanra skickar via Skype och Facetime.
När du tittar på en videofilm från skolan slutar den med ett antal länkar till filmer som inte har något alls med skolan att göra. Länkarna läggs upp av YouTube och är tyvärr utan möjlighet för mig, Torbjörn, att påverka. Om du vill kan du kan se en film flera gånger. Det krävs dock lite extra "klickande" och "detektivarbete". Sättet är lite olika om du tittar på hemsidan i dator eller på mobiltelefon. Det går också att se videon i "helskärm".
Videofilmerna ovan och stillbilderna nedan visar målning av skolhuset med 2 våningar. Nu blir det snyggt och fräscht!
Genom att "klicka" på bilderna får du upp hela bilden!
Videofilmerna ovan är dels från målning inomhus av ett klassrum i skolhus 2 . Dels är det målning av fasaden på skolhus 1. Nedan finns det bilder som dels visar att skolhus 2, tvåvåningshuset, även målats på baksidan. Då krävdes byggnadsställning pga höjden. Framsidan på skolhus 2 är nästan klar. Dessutom ett par bilder är från målningen av skolhus 1.
Nedan kan du se när grinden kapas. Grinden har kommit på plats och gjutningen nästan klar. Slutligen en bild på regelverket till innertaket.
Videofilmerna visar dels leverans av byggnadsmaterial och dels arbetet med att bygga upp de väggar som varit länge efterlängtade i den kombinerade "matsalen" och klassrum. Så materialet används direkt i bygget.
Nedanför syns den nya snygga muren mot gatan och en byggare, som lägger sista handen vid målningen av en grindstolpe vid ingången.
Renoveringen rullar på! Jag, Torbjörn, och Chanra har nästan daglig kontakt via SMS, Skype, FaceTime eller telefon. Chanra matar mig med bilder, som jag lägger upp på vår hemsida. Nedan är ett axplock som i stora drag visar vad som görs.
Den gamla muren med "Gunnebostängsel" ovanpå är borta. Nu läggs grunden för den nya muren mellan skolgården och gatan. Murbruket blandas för hand. Armeringsjärn för stolpar byggs upp. Vår manager Chanra har "koll" på arbetet, som du kan se på sista bilden ovan.
Chanra har filmat och skickat via Skype.
Videofilmen visar hur byggjobbarna bygger upp muren med hjälp av tegelsten och bruk. De rappar både mur och och stolpar. Mellan stolparna skall sedan porten till skolområdet placeras.
På dator kan du klicka på den lilla ruta vid "YouTube" för att se filmen i stort format. I mobilen kan också bilden förstoras.
Den som är snabb kan se ett blått rör till vänster om killen som rappar muren. Det är vattenledningen med vattenmätare in till skolan. För vatten och el betalar vi 40 USD (amerikanska dollar) per månad.
Pga höjden måste man jobba från byggnadsställning, som killarna på bilden håller på och reser. Förstora gärna bilden och notera arbetsställningar och säkerhet. I förgrunden kan du se rester av det Gunnebostängsel som nu tas bort och ersätts med mur.
Alla väggar på skolhusen behöver förbättras. Efter slipning rappas väggarna som här. Sedan återstår målning.
Videon är en sammanställning av korta filmer från rappning av blå 2-våningshuset och arbete på det gula skolhuset.
Allt som man skulle vilja göra får inte plats i projektets budget. Ibland måste man prioritera. Det är viktigt att Chanra får stöd av lärarna och att de, som här, diskuterar vad som är viktigast att få gjort.
Det minsta huset på skolområdet används vid servering av frukost och till förvaring av tallrikar, bestick mm. Vid måltiderna sitter barnen framför huset. Ytan används också för de yngsta elevernas lektioner.
Utrymmet saknar också väggar, vilket gör att det kan regna in på barnen. Nytt tak och nya väggar finns med i upprustningsprojektet.
De mest slitna ytorna har åtgärdats både på det blå och det gula huset.
Från vänster till höger: Mr Bunny, Khun Sopha, Soeung Sambath och Khath Channthou. Att det står "from Gunilla Borg Andersson" beror på det namn vi använt sedan starten 2008 vid överföringar via Western Union. Pengarna kommer från de sponsorer vi har i den ideella föreningen "Skolprojekt Kambodja".
Ovan har jag löpande redovisat åtgärder under perioden 22 tom 29 agusti 2020 vid renoveringen av skolan.
Vill du se fortsättningen i datumordning får du "hoppa" tillbaka till tiden efter 29 augusti.
Renoveringen har kommit igång med full fart. Vädret är fn bra i Sihanoukville. Därför jobbar man på utomhus så fort man hinner. Chanra skickar bilder så att vi kan följa arbetet vid skolan.
Här levereras armeringsjärn till nya murar runt skolområdet.
Vår manager Chanra ringer och berättar att renoveringsarbetena på skolan nu har kommit igång. Då Kambodja har regnperiod får man anpassa arbetena efter vädret. För dagen är det uppehåll. Tack vare dataprogrammet Skype kan jag, Torbjörn, filma i "direktsändning" när ett antal byggare börjar riva trasigt nät och trasiga murar runt skolan. Chanra berättar också hur han planerar olika åtgärder. Stillbilderna har Chanra fotat och skickat.
När du tittar på videon kan de klicka på rutan till höger om YouTube om du vill se på filmen i större format. Bilderna blir också större om du klickar på dem.
Skolgården gränsar på ena sidan mot en gata med lokal trafik. Till höger på första bilden ovan. Skolan har tidigare fått tillsägelse att "flytta in" muren ca 50 cm för att göra gatan bredare och bättre framkomlig för trafik. Då mur och staket också är slitna och trasiga blir första åtgärden, att riva muren och staketet och ersätta dem med ny mur på "rätt" ställe. Arbetet kräver både slägga och slagborrmaskin.
Ett tack till alla skolans sponsorer som gör det möjligt att ge personalen "permitteringslön" så länge skolorna i Kambodja är stängda pga Covid-19. Från vänster till höger står Khath Channthou med sin son, Mr Bunny, Khun Sopha och Soeung Sambath. De tackar också för att vi betalat abonnemang på Internet för ett år framåt.
När inte lärarna får undervisa eleverna samlas de vid skolan och fortsätter röja upp skolgården och städa i lektionssalarna. Som du ser finns en hel del att göra för Soeung Sambath, Bunny och Khath Channthou.
På arbetsborden syns också de laptops som används vid undervisningen.
Även större, utslitet och trasigt material, t.ex. en white board, rensas bort.
En av skolans sponsorer undrade om inte SIDA skulle kunna bidra till vårt arbete med skolan i Sihanoukville? En idé väl värd att pröva! Jag, Torbjörn, ringde SIDA i Stockholm. Fick e-postadressen till deras kontaktperson i huvudstaden Phnom Penh. Nedan ser du vad jag skrev och svaret från SIDA.
200713
Hej!
Fick ditt namn och e-postadress av en medarbetare vid SIDA i Stockholm. Han informerade om att du arbetar från Phnom Penh och har arbetat med utbildningsfrågor sedan lång tid.
Jag ringde SIDA med anledning av att jag är ordf i den ideella föreningen " Skolprojekt Kambodja". Vi driver sedan 2008 en liten skola för fattiga barn och ungdomar i Sihanoukville Kambodja. Via vår hemsida www.kambodja.sm2.se kan du få en uppfattning om skolans arbete.
Om jag förstått rätt så har Sverige dragit ner på generellt stöd till Kambodja men är öppet för stöd till mindre, lokala projekt. Vi skall nu påbörja ett lite större renoveringsarbete på skolan och är i behov av extra stöd från våra vanliga privata sponsorer. En av dessa väckte frågan om SIDA skulle kunna bidra.
Min fråga är därför om detta är möjligt och under vilka förutsättningar detta i så fall skulle ske?
MVH
Torbjörn Andersson
Ordf
Skolprojekt Kambodja
+46701-75 44 48
2020-07-14
Hej Torbjörn
Det stämmer att Sida har bistått utbildningsutveckling i Kambodja under en längre tid och att jag har varit ansvarig för det under ett antal år.
Det stämmer också att den svenska regeringen bestämde den 11 juni i år att fasa ut delar av biståndet till Kambodja och fokusera enbart på insatser som stödjer områdena mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer. Den tolkning som Utrikesdepartementet samt Sida gör är att utbildning inte ryms under dessa områden. Tyvärr betyder det att vårt utbildningsbistånd fasas ut och avslutas nästa år.
Så vi kan tyvärr inte bistå ert projekt.
Med vänlig hälsning
Magnus Saemundsson
First Secretary – Education
Phnom Penh, Cambodia
Mobile +855 16 755 655
magnus.saemundsson@gov.se
Vår skola i Sihanoukville, Kambodja är stängd. Vi har inga besked om när vi får återuppta utbildningen igen.
Jag, Torbjörn, har hela tiden kontakt med vår manager Chanra via telefon, Skype eller SMS.
Den officiella statistiken över Coronapandemin i Kambodja är fortfarande låg. Antal bekräftat smittade är 141 och dödsfallen 0.
Genom "Skolprojekt Kambodja" ger vi våra 4 "permitterade" lärare, kokerska och manager varje månad 70 USD (ca 700:-) var som stöd så länge skolan måste vara stängd.
Den 5 juli hade vi ett litet samtal över Skype om läget i skolan och Sihanoukville. I videon här intill kan du se ca 2 min av vårt samtal. Lärarna är Khath Channthou,
Soeung Sambath och Khun Sopha.
Chanra har förhandlat om priset för arbetet och fått ett anbud på 2 800 USD (ca 28 000:-). Till detta kommer ca 2 000 USD (ca 20 000:-) för material. Jag har godkänt priset.
Bilderna från Chanra visar arbetet på skolgården. Lärarna är engelsklärarna Khath Channthou (orange tröja), Soeung Sambath (blå tröja) och Bunny (röd tröja). Dataläraren Khun Sopha har gul tröja. Några elever hjälpte också till.
Skolorna i Kambodja är fortfarande stängda på grund av Covid-19. Många familjer till elever i vår skola lever mycket fattigt. Vuxna och barn kan ofta inte äta sig mätta. För tredje månaden har vi därför delat ut ris, nudlar och en liten summa pengar till inköp av det som behövs för att tillaga maten.
Vår manager Chanra och hans hustru Khemara organiserar hjälpen, gör inköp och ser till att de mest behövande får mat. Vid utdelningen medverkar lärarna vid skolan.
Framför bordet med ris och nudlar står lärarna
Khath Channthou och Bunny. I röd T-shirt skymtar Khemara i vars kontor i Sihanoukville en del utdelning ägde rum. Khemara arbetar nämligen också med samhällets stöd till fattiga och utsatta kvinnor.
Den uppmärksamme ser att det står 6 maj på skylten. Det blev lite fel. Jag, Torbjörn, kunde följa aktiviteterna direkt via Skype den 6 juni.
Dagens utdelning började inne i Khemaras kontor inne i Sihanoukville. Förutom Chanra, Khemara och vår lärare Sambath längst till vänster, ses ett antal herrar från 3 olika delområden i Sihanoukville. De var intresserade att se hur hjälpen går till och veta mer om skolan och utbildningen, som finansieras av sponsorer i Sverige. De ville gärna komma på bild och fick också själva överlämna gåvorna till ett 10-tal familjer. Det var till de familjer, som bor så nära Khemaras kontor att de själva kunde hämta och bära hem.
Lärarna
Soeung Sambath och Bunny är redo att starta dagens utdelning. Klicka på bilden om du vill se den förstorad!
Coronapandemin lamslår världen, men enligt Kambodjas hälsomyndighet tycks ett av Asiens fattigaste länder hittills klarat sig mirakulöst mycket bättre än många andra. Fram till den 10 april rapporteras 120 personer ha insjuknat i Covid-19 i Kambodja, att jämföra med exempelvis 2 473 i grannlandet Thailand. I Kambodjas officiella statistik anges att ingen har avlidit pga coronaviruset. Detta i en befolkning på drygt 16 miljoner.
Endast
51 av Kambodjas officiella fall av Covid-19 uppges vara kambodjaner.
Smittspårning sker och ett antal personer befinner sig i karantän. Alla skolor, museer och biografer i landet hålls stängda. Religiösa sammankomster är förbjudna. Ytterligare begränsningar kan komma att beslutas med kort varsel.
I spåren av pandemin har många restauranger i huvudstaden Phnom Penh stängt eller står med tomma bord. Få turister syns till i miljonstaden. Fattigdomen är utbredd och i marginaliserade och tätt bebodda områden utanför centrala Phnom Penh är social distansering en utmaning. Lokala handlare på marknaderna säger att det är svårt att få ihop till levebröd.
Vill du läsa mera om situationen i Kambodja finns t.ex. den här länken:
Vi vet inte när vi kan öppna vår skola igen. Jag, Torbjörn, bedömer att vi, under tiden utbildningen är stängd, bör använda insamlade medel där de gör bäst nytta för skolan. Därför fortsätter vi att dela ut mat, ris och nudlar, till de fattigaste elevernas familjer. En insats som fått stort positivt gensvar. Uppmärksammat ända upp på regeringsnivå.
Lärare och övrig personal vid skolan får också 75 USD/månad i "permitteringslön". Ovanligt i Kambodja har jag förstått. Viktigt för att ta vårt sociala ansvar, visa uppskattning för deras insatser och vara beredda att starta utbildningen igen när det blir tillåtet.
Kostnaden per månad är ungefär den samma som driftkostnaden då undervisning och frukostservering är igång.
På bilden syns manager lärarna Soeung Sambath och Khath Channthou vid bordet med ris och nudlar som vi ska dela ut. Det blir 2:a månaden vi gör det.
Nedan fins ett stort antal bilder och videos från utdelningen. De allra flesta har vår datalärare Khun Sopha tagit och skickat via Skype till oss i Sverige.
OBS! Klicka på bilden om du vill ha den större eller har svårt läsa texten.
Alla som skall få ris och nudlar har fått en sådan lapp i förväg. Se video nedan.
Chanra berättar stolt via Skype för Torbjörn om de lappar han tagit fram och hur de används. Vår engelsklärare Bunny är som den tar hand om lappen från de familjer som ska få mat.
Dags att dela ut ris, nudlar och en liten summa pengar att köpa sådant som behövs vid matlagningen.
Vi kan inte hjälpa alla, men ändå göra en insats för ett 40-tal familjer med barn i vår skola. Tack vare dataprogrammet Skype och mobiltelefoner kunde jag, Torbjörn, följa utdelningen i "direktsändning". Jag filmade en del och gjorde en video du kan se här bredvid.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Vid utdelningen lämnar Khemara över ett kuvert med en liten summa pengar för kompletterande inköp, då familjerna skall laga till maten. Nudlar och en säck med ris lägger de båda representanterna för stadens ledning i famnen på barnen.
Då beslöt Chanra, Khemara och lärarna att gå hem till dessa familjer och överlämna gåvorna på plats.Även här har jag, Torbjörn, filmat via Skype och gjort en video på ca 5 min.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Soeung Sambath, engelsklärare vid skolan, överlämnade ris och nudlar.
Lärarna Khath Channthou och Bunny har med sig gåvorna från "Skolprojekt Kambodja".
Gåvorna är välkomna och tacksamheten stor. Nu har man basmat för ytterligare en månad.
Lärarna är oerhört omtänksamma och glada att få hjälpa till och stödja elever som lever mycket fattigt.
Engelsklärare Soeung Sambath bär ris och manager Chanra följer efter och filmar så gott det går.
Jag, Torbjörn, tycker det känns bra att kunna hjälpa en del av de utsatta familjerna via "Skolprojekt Kambodja". Utan våra sponsorer skulle det inte gå!
Efter utdelningen hade vi en liten genomgång med lärarna över Skype. Lyssna gärna på hur lärarna ser på sin situation 8 maj 2020.
Vill du se videon flera gånger? Tryck på den "runda pilen" i bildens nederkant.
Vi möter en verklighet som är svår att ta in. Ett hem som består av ett trädäck att sitta på och en presenning till tak. Vi hoppas att den utbildning flickan får, skall bidra till att hon kan få ett arbete med en lön, som räcker till en bättre bostad när hon växer upp.
Coronaviruset (COVID-19) påverkar nu även Kambodja. Nedstängningen av arbetsplatser och skolor innebär att många i den fattiga befolkningen drabbas av arbetslöshet. Elever missar utbildningar. Sociala stödsystem saknas i stor utsträckning.
Föräldrar får inga pengar att köpa mat för.
I Sverige blir huvudinriktningen att undvika spridning av Coronaviruset. I Kambodja är det istället mat för dagen som för många blir den dominerande uppgiften.
Efter en hel del tankearbete tillsammans med Chanra, har vi kommit fram till att, så länge skolan måste vara stängd, använda våra sponsorers pengar till att förse så många som möjligt av skolans elever och familjer med hjälp till mat.
Nedan finns video och bilder från vad vi gjort. Vi hoppas att det också ska uppfattas positivt av våra sponsorer.
OBS! Vill du se hela bilderna och i större format klickar du bara på bilden och ökar storleken med hjälp av fingrarna!
Jag, Torbjörn, fick ett litet samtal via Skype med vår lärare Bunny. Han kunde berätta om nedstängda skolor, hur näringslivet påverkas och vilken förklaring de har om hur viruset kom in i Kambodja.Videon är på drygt 5 min. Klicka på pilen om du vill lyssna.
Dagen, 6 april, började med att föräldrarna till de mest behövande bland skolans elever bjöds in till skolan. Khemara presenterade skolans satsning att dela ut mat pga Covid-19.
Bland de fattiga i Sihanoukville gäller att ha mat för dagen är mycket viktigare än tillgången på andningsskydd och desinfektionssprit.
Två av skolans lärare, Khath Channthou
och Bunny, visar den skylt man tagit fram för dagen. Bakom Torbjörn Andersson som ordf i "Skolprojekt Kambodja" finns många engagerade. Inte minst sponsorer.
Föräldrar och barn i väntan på att få efterlängtad gåva från "Skolprojekt Kambodja".
Khath Channthou lärare i engelska gr 2 närmast och Bunny lärare i engelska gr 4 och 5 delar ut en säck ris och en påse nudlar till varje familj.
Tanken att bjuda in en högre representant är att visa hur skolan på ett positivt sätt bidrar till utvecklingen av samhället.
Khemara, Chanra, regeringens representant och förälder som får ris, nudlar. De får också och en liten summa pengar i kuvertet så att de kan köpa det viktigaste för att kunna laga till riset och nudlarna.
Att vi köpte ris och nudlar berodde på att vi då kunde få maximal nytta för de 780 USD ca 7800:- vi kunde disponera. På bilden syns också skolans datalärare Khun Sopha i gul tröja och engelskläraren Soeung Sambath med munskydd.
När vi summerade dagen kunde Chanra, Khemara och lärarna konstatera att utdelningen av ris och nudlar hade varit mycket uppskattad.
Nu är skolan stängd. Vi har därmed inga elever i våra utbildningar. Lärare och kokerska påverkas.
Vår manager Chanra och jag, Torbjörn, har precis påbörjat en diskussion om hur vi kan hjälpa våra elever genom den här svåra perioden. Eleverna hör ju till de fattigaste i samhället och behöver all hjälp de kan få.
En idé är att sysselsätta eleverna genom att ordna idrott utomhus. Likaså vet vi att den frukost eleverna får på skolan för många är det enda lagade målet mat under dagen. Vi kanske kan hitta ett sätt att fortsätta laga mat till eleverna.
Naturligtvis gäller att insatserna ska vara gratis för eleverna.
Allt eftersom idéerna blir mer konkreta kommer de att redovisas här på hemsidan.
Regeringen i Kambodja beslutar att alla skolor i landet skall stängas pga Coronaviruset. Det gäller fr o m 14 mars 2020.
Vi stänger vår skola "Community English school" från och med 22 mars 2020.Vi ställs inför en helt annan situation än det vanliga skolarbetet.
Engelska grupp 1, nybörjargruppen. Lektionerna hålls i det rum där eleverna på morgonen äter frukost.
Lärare i engelska för grupp 2.
OBS!
Första bilden med andningsskydd från Sihanoukville i Kambodja. Covid-19 har
börjat märkas även här.
Utbildningen i att kunna arbeta med datorer och att behärska dataprogram som MIcrosoft Word, Excel och Power Point har sina datorer på övervåningen i hus 2. Khun Sopha är omtyckt lärare sedan ett antal år.
Grupp 3 i engelska har sedan en tid en ny lärare, Soeung Sambath. Även här finns elever med andningsskydd. Dessutom börjar en del elever utebli från lektioner pga av rädsla för Coronasjukdomen Covid-19. Märks även i bilden på eleverna i engelska grupp 4 med Bunny som lärare. Bunny ansvarar också för utbildningen i engelska för de mest avancerade eleverna i grupp 5.
6 mars fotograferade Chanra frukosten och skickade bilder på nätet.
Idag verkar det vara soppa och pain riche som serveras.
Det gäller att besöka matmarknad och göra inköp. Tidigt på morgonen, ca 06.00, lagar Khemara till maten, t.ex. kokar ris,. i det kök vi byggde 2016. Sedan serveras eleverna allt eftersom de dyker upp. Här är det lite äldre elever fotograferade av Chanra 8 mars. Observera den tomma tallriken. Här lämnas inget utan eleverna äter upp det de får.
På grund av min, Torbjörns, hjärtoperation och efterföljande rehabilitering är kontakterna med skolan begränsade till de mest nödvändiga åtgärderna t.ex. överföring av löner samt pengar för mat, elektricitet och vatten från Sverige till Sihanoukville.
Chanra är van manager för skolan och tillsammans med lärarna är jag trygg att skolan sköts och drivs på bästa sätt.